torsdag 21 oktober 2010

Vattenfärg


Torsdag kväll... inget att göra? Nja, man kan ju alltid roa sig med att redigera i Photoshop. Bilden är tagen på vår veranda, numera som vanligt med min makroglugg (Canon EF 100mm USM Makro). Motivet i sig i originalversion kanske inte är det häftigaste man varit med om men avsikten var just att ha detta som en grund för lite redigeringar. Jag använder Photoshop Elements 7 vilket är absolut tillräckligt kraftfullt program för min användning. Här har jag helt enkelt duplicerat bakgrundslagret, använt våtmediapensel kombinerat med pipetten för att "måla". Efter detta har jag lagt till filter "vattenfärg" samt "struktur" och ... voilá! (klicka på bilden för förstoring.... )

3 kommentarer:

  1. Du är en riktig Picasso du ;-) Skapande fantasin är det inget fel på. Kul med teknik när den fungerar med sitt eget skapande :-) John

    SvaraRadera
  2. Ja, Picasso kanske är tveksamt ;-) men det är onekligen kul att leka lite med Photoshop. Funderar på att införskaffa en ritplatta också.. får se hur det blir med den saken...

    SvaraRadera
  3. Hmm. Jag har en Wacom Bamboo pen & touch versionen, fungerar hyfsat. Skulle nog ha lagt lite mer pengar för en Intuos4 medium. Men det kanske är att ta i, vad vet jag. Man vill alltid ha det som är lite bättre;-) John

    SvaraRadera